Firma i biznes

Jak napisać bisnesplan

Jak napisać biznesplan?

Masz genialny pomysł na biznes i nie wiesz co dalej? Po pomyśle przychodzi czas na dokładne planowanie i zapisanie tego. Do tego właśnie przyda Ci się biznesplan. Jednak czym on tak właściwie jest?

Biznesplan to nic innego jak plan na Twój biznes, z resztą sama jego nazwa już nasuwa nam to na myśl. Najczęściej spisywany jest on w formie dokumentu. Zawiera on wiele szczegółowych informacji na temat Twojego pomysłu. Dodatkowo zawiera on przyszłościową koncepcję Twojego rozwoju. Są w nim krótko jak i długoterminowe cele, które chcesz osiągnąć. Nie możesz także zapomnieć o tym, aby szczegółowo przedstawić to co chcesz robić. Musisz więc opisać daną usługę, którą będziesz wykonywać lub produkt, który będziesz sprzedawał.

Większość przedsiębiorców tworzy takie plany, kiedy dopiero zaczyna tworzyć swój własny biznes lub kiedy chce polepszyć zakres lub poszerzyć profil swojej działalności.

W pisaniu biznesplanu musisz odpowiedzieć na cztery kluczowe pytania: kto, co, ile i jak. Zainteresowani? Zachęcamy Cię do przeczytania reszty artykułu.

Po co tworzyć biznesplan?

Zanim przejdziesz do jego pisania warto jest zastanowić się, po co tak właściwie jest biznesplan.

  • Uporządkowanie informacji – spisując wszystko na kartce papieru lub na komputerze wiemy, że żadna myśl nie zostanie zapomniana, a co najważniejsze pomoże nam to uporządkować wszystko to co mamy w głowie.
  • Kredyty lub dotacje – biznesplan jest niezbędny do tego, aby otrzymać dofinansowanie na swój pomysł. Możemy z nim udać się na przykład do banku, urzędu gminy lub pracy.
  • Pomoc w zarządzaniu – dobrze sporządzony biznes plan to nasze prawa ręka w zarządzaniu.
  • Brak planu = porażka – osoby, które porwały się na głęboką wodą bez biznesplanu bardzo często i szybko tego pożałowały. Bez jasno postawionych celów oraz ustaleń można szybko się przeliczyć.
  • Niezbędne informacje – po spisaniu biznesplanu mamy jasno przedstawiony cały biznes i oczywiście niektórych sytuacji nie przewidzimy, ale już na początku możemy zdać sobie sprawę z tego, że jest to nieopłacalne lub wręcz przeciwnie.
Sprawdź też:  Outsourcing - dlaczego warto delegować zadania?

Pobierz darmowy wzór biznes planu


Jak wygląda biznesplan?

Jeśli spodziewasz się tu idealnego wzorca Twojego biznesplanu, nie licz na to. Najważniejsze co musisz wiedzieć o biznesplanie to, to, że nie ma jednego wzoru, który będzie pasować do każdego rodzaju przedsiębiorstwa. Biznesplan musi być dostosowany do Ciebie i Twojego pomysłu. Dobrze jest zacząć od rozpisania sobie schematu, czyli napisanie krok po kroku o czym będziemy pisać biznesplan, to pomoże nam w tym, aby nie pominąć żadnej szczegółowej informacji – w tym możemy Ci pomóc.

A jak powinien zostać on napisany? W sposób wiarygodny i zwięzły. Inne osoby, które będą go czytały muszą rozumieć Twój pomysł i wiedzieć, że jesteś go pewien. W ten sposób wiedzą oni, że nie jest to strata czasu i posłanie pieniędzy w błoto. I oczywiście, niczego nie można być pewnym w 100%, ale wątpienie w swój własny plan od początku, jest nie na miejscu.

Jak napisać biznesplan w 6 prostych krokach?

Biznesplan na szóstkę to taki, który zawiera sześć punktów, o których nie możesz zapomnieć. Dodatkowo odpowiadają one na nasze pytania, postawione na początku tego artykułu, jeśli już ich nie pamiętasz, spokojnie, przypomnimy Ci: kto, co, ile i jak.

Zacznij od spisu treści oraz postaraj się, aby był on przejrzysty i zachęcał do przeczytania go. Mile widziane są zdjęcia, wykresy, tabelki, które wzbogacają.

Streszczenie przedsięwzięcia

Streszczenie, czyli skrót całego biznesplanu w punktach. Jest to swego rodzaju wizytówka całego tego dokumentu. Pomaga on w zapoznaniu się o czym piszemy i co przedstawia nasz biznesplan. Sprawia on, że czytelnik wie czego ma się spodziewać oraz że osoba, która go napisała z pewnością wie o czym pisze.

Jego objętość nie powinna być za duża. Zwykle zajmuje ona około ¼ strony. Mimo, że streszczenie znajdować będzie się na początku dokumentu, Ty zajmij się nim na końcu. Wtedy dokładnie będziesz wiedział, jak wygląda biznesplan. Gdy przygotujesz je jako pierwsze i nagle zmienisz coś w innej części dokumentu, może być już za późno na zmiany.

Sprawdź też:  Usuwanie negatywnych opinii z Google - jak to zrobić?

Co musi zawierać takie streszczenie? Nazwę firmy, nazwiska właścicieli, opis usługi/produktu, cele, przewidywane koszty i zyski. Skąd będziemy wiedzieć, że jest ono napisane prawidłowo? Daj je do przeczytania osobie, która nie wie nic o Twoim planie i poproś o krótkie przedstawienie czego się dowiedziała.

Charakterystyka – kto

Tu zamieść najważniejsze, a zarazem podstawowe informacje o firmie. Są dwa sposoby na poprawne napisanie charakterystyki:

  1. Kiedy prowadzisz już firmę od jakiegoś czasu napisz tu krótką historię swojej firmy, nie zapominając o opisaniu swojej kariery życiowej i wykształcenia.
  2. Jeśli jest to nowe przedsiębiorstwo skup się na celach i planach, tu również nie zapominaj o tym co już osiągnąłeś oraz swoim wykształceniu.

Opis produktu/usługi – co

Twój biznesplan powstaje, ponieważ chcesz zarabiać na czymś co oferujesz innym. W tej części musisz dokładnie opisać to czym się chcesz zajmować. Wyjaśnij co oferujesz i dlaczego ktoś chciałby to kupić. Napisz tu wszystko od nazwy, kolory, wagi, wielkości, kosztów wytworzenia i jego największych zalet. Warto również wspomnieć o tym dla kogo jest ten produkt, czyli na jaki rynek będziesz go „wysyłać”.

Porównaj swój produkt z innymi i udowodnij, że to właśnie Twój jest lepszy i warty zakupu. Napisz także ile planujesz wytworzyć tego w: miesiącu, roku czy kwartale.

Zarządzanie i pracownicy – kto

Bez kadry kierowniczej i pracowników firma nie istnieje, dlatego nie wolno zapomnieć Ci właśnie o ludziach, którzy będą to tworzyć razem z Tobą. Umieść tu ich kompetencje, doświadczenie wykształcenie, w czym są najlepsi. Skupiaj się na samych superlatywach. Napisz to czym każdy z nich będzie się zajmować i dlaczego to właśnie jego do tej roli wybrałeś.

Rynek i konkurencja

W tym punkcie chodzi o przedstawienie sytuacji, która aktualnie dzieje się na rynku, stricte związanym z Twoją działalnością oraz jak wygląda Twoja konkurencja – co robią dobrze, a co być może źle. Musisz się tu skupić na wszystkich aspektach. Takie zaznajomienie się, pomoże Ci dowiedzieć się co Ty musisz zrobić, aby również zostać zauważonym.

Sprawdź też:  Fotografia produktowa - Co to jest i ile kosztuje?

Plan marketingowy – jak

Plan ten określa jakie działania chcesz podjąć w zakresie marketingu. Do niego koniecznie dołącz plan sprzedaży, który opisuje to jak i komu będą sprzedawane Twoje usługi lub produkty. Wspomnij tu również o narzędziach z jakich będziesz korzystać, aby zachęcić klientów do zakupu (nie zapomnij o uwzględnieniu kosztów takich urządzeń).

Ważne rzeczy, które muszą się tu znaleźć:

  • Jak będzie odbywała się sprzedaż?
  • Jak Twoi potencjalni klienci będą o tym informowani?
  • Z jakiego kanału dystrybucji skorzystasz?
  • Promocje i pozycjonowanie Twojej oferty

Plan finansowy – ile

To właśnie na tym punkcie największą uwagę skupiają inwestorzy. Musisz zawrzeć tu wszystkie koszty i przychody, związane z prowadzeniem własnej działalności. Określ również jej sytuację finansową z zaznaczeniem planów kształtowania i postawionych celów. Umieść informacje o tym skąd będzie pochodzić finansowanie przedsiębiorstwa. Co jeszcze jest ważne?

  • Perspektywa sprzedaży
  • Inwestycje
  • Bilans
  • Rachunek zysków i start
  • Plan przepływów pieniężnych

Biznesplan a harmonogram

Harmonogram realizacji przedsięwzięcia to uzupełnienie całego biznesplanu. Nie jest on konieczny, ale z pewnością mile widziany dla inwestorów. Co musi on zawierać?

  • Daty rozpoczęcia i zakończenia prac
  • Opis etapów realizacji
  • Opis głównych czynników, które mają wpływ na realizację