Firma i biznes

Jak firmy internetowe radzą sobie z kryzysem

Jak firmy internetowe radzą sobie z kryzysem?

Obecna sytuacja związana z coronavirusem dała nieźle w kość wielu firmom. Niektóre musiały zamknąć swoją działalność, jeszcze inne zawiesić ją na czas nieokreślony, który jak możemy się domyślić, zysku im nie przynosił, a co najwyżej straty. Kiedy wszystkie firmy mierzyły się z tego typu problemami, jak to wyglądało u firm internetowych? Czy, one oberwały równie mocno co firmy stacjonarne? Tutaj można polemizować, internet ma to do siebie, że skupia wiele firm, różnej branży. Dlatego, też warto zrobić sobie w pewnym sensie podział. Nie wszystkie firmy internetowe straciły w czasie pandemii, są też takie, co przez ten czas przeżywały prawdziwe oblężenie. W jaki sposób zrobić podział? Jakie firmy internetowe dotknął kryzys, a jakie firmy w czasie pandemii zyskały? Tego wszystkiego dowiecie się tutaj, zapraszamy do lektury.

Zanim zaczniemy dochodzić do tego, jak radzą sobie firmy internetowe w dobie kryzysu, warto dokonać podziału. Jak już wspomnieliśmy, są branże w sieci, które zyskały i to niemało. Miały wręcz problem z przyjmowaniem na bieżąco zamówień. Podział, o jaki podział chodzi? O podział na dwie kategorie, firmy internetowe, które straciły na pandemii i firmy, które na pandemii zyskały. Do rzeczy, więc.

 

Firmy internetowy też dotknął kryzys

Nawet branży marketingowej wirus nie oszczędził. Odczuła ona dość mocno skutki pandemii. Firmy oferujące usługi z zakresu public relations, reklamy dotknął ogromny problem związany z pozyskiwaniem klientów. Jak to możliwe? Firmy o tego typie działaniach, są zależne od firm stacjonarnych i przedsiębiorców. Odpowiadają za tworzenie reklam, nawiązywanie kontaktu z klientem, pozyskiwanie klientów. Prosty przykład, jaki jest sens w tworzeniu reklamy salonu kosmetycznego, kiedy taki salon jest zamknięty przez pandemię. Żaden klient ani klientka do niego nie przyjdzie, ponieważ mają obawy związane z zarażeniem się, a nawet prawo swego czasu zakazywało działalności tego typu placówek.

Taka sytuacja nie jest związana tylko i wyłącznie z salonem kosmetycznym, taka sytuacja spotkała wiele innych firm. W dobie pandemii jest bardzo trudno pozyskać nowe grono klientów. Firmy, więc postanowiły przez to zrezygnować z działań marketingowych w czasie kwarantanny. Ludzie w jednej chwili w obawie o swoje życie i zdrowie zamknęli się w domach. Wcale nas to nie dziwi, został wydany komunikat, trzeba było się dostosować. Za złamanie, któregokolwiek z obowiązujących przepisów, groziły wysokie kary. Nie tyle dla przychodzących, ile dla przedsiębiorców.

Jak internetowe firmy radzą sobie w dobie kryzysu?

Jeżeli chodzi o sprzedawców, którzy kręcą swój biznes w sieci dla przykładu, związany z zakupami bądź innymi rzeczami, trzeba przyznać, że im sprzedaż znacząco poszła w górę. Nie ma się, co dziwić skoro społeczeństwo zostało zmuszone do pozostania w domu, to i większość czynności, jak zakupy przeniosła się do domu. Firmy internetowe na poradzenie sobie z kryzysem mają tylko jedno rozwiązanie, które owocuje sukcesem w czasie pandemii. Jakie to rozwiązanie? Branże w sieci dość szybko zareagowały na zaistniałą sytuację, dopasowując swoje usługi do całkowicie nowej rzeczywistości. Spółka e-grocery i branże e-commerce można powiedzieć, w 100% stawiły czoła pandemii.

Nawet branża gamingowa zgarnęła całkiem niezłą sumę do kieszeni. W końcu nie ma się, co dziwić. Społeczeństwo zamknięte w czterech ścianach, na czas pandemii szukało chwili zapomnienia, zabawy. Przez to też większa część pieniędzy poszła na tego typu rozrywkę. Gry komputerowe, gry na PS4 oraz inne gadżety dla graczy i nie tylko, były najbardziej rozchwytywane. Branża KEP ( kurier, ekspres, paczka), również na pandemii skorzystały. Znany nam wszystkim InPost stworzył specjalną aplikację, dzięki której dotykanie ekranu w paczkomacie jest zbędne. Dzięki temu zmniejszone zostało, także ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa. DHL ograniczył kontakt kurierów z klientami, dzięki formie, w której musisz podać specjalny PIN. Wysyłając SMS, z pinem składamy w ten sposób swój podpis bez kontaktu z kurierem.

Sprawdź też:  Jak skutecznie zarządzać czasem? Poznaj sprawdzone metody

Jak widać po przykładach, są tacy, co zyskali i tacy, co stracili. Czas pandemii był dobrym czasem na przemyślenie swoich działań, ich ulepszenie, bądź stworzenie całkiem nowych usług, rzeczy, produktów. Ten szczególnie ciężki czas, dał wszystkim do zrozumienia, że nie jesteśmy nigdy w pełni gotowi na zmiany, udowodnił nam, że mylimy się, mówiąc, “jesteśmy gotowi na wszystko”, bo nie byliśmy i w dużym stopniu nadal nie jesteśmy. To tak trochę z filozofii. Tak na poważnie to w sieci możemy zdziałać wiele rzeczy, które nawet na czas siedzenia w domu, potrafią zastąpić nam sklepy, markety oraz inne punkty, które są obiektem naszych zainteresowań. Pomysłowość, gotowość do działania i elastyczność to główne cechy, którymi muszą wyróżniać się firmy marketingowe, PR-owe oraz reklamowe.

 

Internetowe firmy klientów pozyskują głównie z social media

Pomysłów i różnego rodzaju rozwiązań na pozyskanie klientów w internecie, szukają właściciele każdej firmy. Jakie, więc są sposoby na to, by znaleźć potencjalnych klientów? Pierwszym najprostszym sposobem na to, by przyciągnąć klientów, jest stworzenie swojej własnej strony internetowej, gdzie możemy promować usługi oraz produkty.  Pytanie, czy to jedyna rzecz, jaką możemy zrobić w sieci? W świecie wirtualnym, gdzie jest mnóstwo możliwości? Oczywiście, że nie. Internet daje nam zdecydowanie więcej możliwości. Jakie to są pomysły, zobaczcie sami!

  • Social media i reklama.

Reklama w social mediach jest jedną z najważniejszych rzeczy, w tym, by pozyskać odpowiednie grono klientów. Dzięki tworzeniu reklamy, czy to na Facebooku, czy Instagramie jesteśmy w stanie trafić do szerokiego grona odbiorców. Reklamę możemy nawet dostosować odpowiednio do wieku klientów, do osób zamieszkujących konkretny obszar. Reklamę najlepiej puścić w świat, bez żadnych ograniczeń wiekowych, bez konkretnie podanego obszaru. Po prostu stwórz ją i niech się dzieje. Z pewnością kogoś zainteresują Twoje produkty, usługi, jakie świadczysz. Wiadomo, jak na wszystko potrzeba czasu. Nie martw się, każda minuta Twojego czasu, zostanie wynagrodzona. Facebook, Instagram to rzeczy, w które na pierwszym miejscu należy uderzać. Te portale społecznościowe kumulują spore grupy osób o różnych potrzebach, zainteresowaniach oraz wymaganiach. Z pewnością trafisz w konkretną grupę odbiorców.

  • Wpisy blogowe i connect marketing

Pewnie pomyślisz sobie, że nie po to kończyłeś szkołę, żeby po niej pisać jakieś artykuły i inne bezwartościowe rzeczy. Zastanów się dobrze, bezwartościowe? Może, jednak nie do końca. Pisanie firmowego bloga ma, naprawdę sens. Zdziwilibyście się, ile firm prowadzi tego typu rzeczy. Blog to świetne narzędzie do pozyskania klientów w internecie. Dzięki takiemu blogowi zagrzejesz sobie, również pozycję w różnego rodzaju wyszukiwarkach. Jeżeli obudzisz w sobie pisarza bądź zlecisz pisanie tekstów komuś innemu, jesteście w stanie stworzyć, naprawdę wielkie dzieło. Bogata treść wygeneruje sporą ilość odbiorców, czyli wymarzonych klientów. Pamiętajcie większość klientów lubi, jak zwraca się na niego uwagę, jest się z nim w kontakcie. Klient, mogąc wyrazić opinie na dany temat, czuje się ważny.

Sprawdź też:  Gdzie znaleźć influencerów do współpracy?

Dzięki blogowi zacieśnisz relację z klientem, a on będzie miał o Tobie zawsze dobre zdanie. Swoje pierwsze wpisy na blogu poświęcaj usługom, jakie świadczysz. Z czasem to zrobi z Ciebie eksperta w Twojej dziedzinie. Udostępniaj tego typu wpisy, gdzie tylko się da. Wiadomo, nikt nie urodził się poetą, nawet Mickiewicz nie urodził się z piórem w ręku. Blogowanie zajmie Ci trochę czasu. Będzie to wymagało od Ciebie cierpliwości, no, chyba że tak jak wspomnieliśmy wyżej, zlecisz komuś pisanie tekstów. Polecamy je, jednak tworzyć samemu. Dlaczego? Dlatego, że masz pełną kontrolę, nad tym, co piszesz i co chcesz przekazać czytelnikom, a w późniejszym czasie klientom. Connect marketing, co to takiego? To nic innego, jak różnego rodzaju filmy, grafiki, zdjęcia, teksty, audio. Wszystko co trafia za Twoim pośrednictwem do sieci.

  • Reklama Google

Czy mówi Wam coś Google AdWords, Google Moja Firma albo Google Merchant Center? Spokojnie skoro wcześniej się tym nie interesowałeś, to masz prawo nie wiedzieć. Jedyne co Ci możemy powiedzieć, to nadrób braki, ponieważ dzięki tym wyżej wymienionym rzeczom jesteś w stanie stworzyć reklamę w usługach Google. Dzięki wyżej wymienionym Google AdWords, Google Moja Firma, Google Merchant Center jesteś w stanie, naprawdę w fajny sposób wypromować swoją firmę. Co poszczególne rzeczy robią, jak funkcjonują? Otóż:

  • Google AdWords – Twoja reklama na podstawie słowa kluczowego będzie na pierwszej pozycji w kwestii wyszukiwań.
  • Google Moja Firma pod tą nazwą kryją się najzwyczajniej w świecie Mapy Google. Marzy Ci się osiągnięcie sukcesu? Tam, również możesz się zareklamować, nie ma najmniejszego problemu.
  • Google Merchant Center – dzięki usługom zawartym w Google Merchant Center Twój produkt zostanie wyświetlony jako pierwszy, podczas poszukiwań przez klienta konkretnej rzeczy zbliżonej do Twojej.
  • Porównuj swoje usługi z usługami konkurencyjnymi

Nie jesteś jedyną osobą w swojej branży. Takich firm jak Twoja są setki, a nawet tysiące w całym kraju. Co zrobić, by to właśnie na Ciebie klienci zwrócili uwagę? Po prostu porównaj swoje usługi z usługami konkurencyjnymi. Klient lubi mieć wiele ofert przed oczami i wybrać tą najbardziej odpowiednią dla siebie. Pomóż mu w tym, jak najszybciej, bo ktoś Cię wyprzedzi! Stworzenie tego typu zestawienia nie podlega w żaden sposób karze. Nikt nie może Ci zabronić, zrobienie takiego zestawienia. Pamiętajcie, że tego typu zestawienie możecie zrobić, ale nie dopuszczajcie do sytuacji, w której narzucacie wręcz swoją ofertę. Odrobina cierpliwości, brak nachalności i sukces gwarantowany!

  • Wyprzedaże, promocje, rabaty, itp.

Co, jak co, ale promki oraz wyprzedaże zawsze przyciągną grono zainteresowanych. Tego typu rzeczy są świetnym i szybkim sposobem na przyciągnięcie klientów. Zanim, jednak rzucimy się i zaczniemy wszystko, przeceniać to warto zapoznać się z tak zwaną psychologią cen. Zobacz, jak w prosty sposób możesz fajnie rozegrać kwestię promocji, rabatów i wyprzedaży.

  • Zaproponuj darmową wysyłkę, a cenę produktu delikatnie podbij.
  • Fajnie jest dodać z, jakiej okazji jest wyprzedaż promka, rabat, np, z okazji świąt, wyjątkowych dni.
  • 99 groszy to nadal działa! No wiecie coś kosztuje nie 100 zł, a 99,99zł to jest chwyt. Tak końcówka potrafi zdziałać cuda!
  • Tak jak już wspomnieliśmy porównuj swoje ceny i usługi do konkurencyjnych, dołącz do porównywarek.
Sprawdź też:  Strategia SEO – co to jest i jak ją wdrożyć?

Gdzie najlepiej się reklamować? Instagram vs Facebook

Jak sami zdążyliście już zauważyć, jest wiele możliwości na pozyskanie klientów w sieci! Wystarczy tylko troszkę pomyśleć i rozwiązania są gotowe. Nie ma w tym żadnej filozofii. Nie pozostaje Wam nic innego, jak zapoznać się dokładniej z pewnymi pojęciami i rozpocząć przygodę z biznesem w sieci.  Skoro już poruszyliśmy temat pozyskiwania klientów to w takim razie, czas rozstrzygnąć pewien spór, dotyczący promowania. Gdzie najlepiej się reklamować na Facebooku, czy Instagramie?

Szczerze to nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Nie ma ani tak ani nie, ani tu, ani tam. Najprościej będzie, jak napiszemy, że to po prostu zależy. Hmmm… zależy od czego? Jest to zależne od ilości czynników. Jakich? Postaramy się Wam w krótki i prosty sposób przedstawić kilka najważniejszych rzeczy.

Zanim zaczniemy tworzyć reklamę, warto zapoznać się z możliwościami Facebooka oraz Instagrama. Warto też przemyśleć, jaka będzie grupa docelowa, w jakim wieku. Jak wszyscy wiemy Facebook i Instagram tworzą skupisko ludzi o różnych zainteresowaniach, w różnym wieku, z różnymi potrzebami. Tworząc reklamę na Facebooku, chcesz taką samą reklamę umieścić na Instagramie? Zastanów się dobrze.

Pamiętaj, że treści umieszczone w reklamie na Facebooku, mogą mieć mniejsze zainteresowanie na Instagramie. I na odwrót, to co dodajesz na Insta, może totalnie się nie sprawdzić na Fejsie. To na jakiej platformie powinniśmy się promować, wynika z naszej strategii marketingowej w mediach społecznościowych – to jest najlepsza odpowiedź na sukces.

Popularność w social media poprzez „pójście na skróty”

Zastanawialiście się kiedyś, jakie są sposoby na zwiększenie swojej popularności? Jak pójść na skróty i spełnić swoje marzenie w postaci tysiąca serduszek i followersów? Podrzucamy Wam parę pomysłów, na szybsze zyskanie popularności w social mediach.

  • Najważniejsze to jest mieć dobry plan. Mając plan, nie pogubisz się w niczym, co ma Cię doprowadzić do sukcesu.
  • Dodawaj odpowiednie hasztagi, bo to one odwalają kawał świetnej roboty. Są one trochę jak przyprawy, którymi przyprawiasz zupę. W zupie nie może być za dużo soli, bo będzie niedobra. Tak samo nie możesz przesadzić z ilością hasztagów pod postem. Tak doprowadzisz do siebie większe grono odbiorców.
  • Opcja #followforfollow i #likeforlike umieszczając te dwa hasztagi w szybki i łatwy sposób, możesz zyskać parę osób, które wykażą zainteresowanie Twoim profilem. Lajk za lajk, obserwowanie konta za obserwację, prosta wymiana.
  • Zadbaj o jakość swojego konta, o swój własny styl. Zadbaj o dobrą jakość zdjęć, wpisów oraz określ cel swojego profilu. Zwracając na to uwagę, jesteś w stanie zdobyć kolejną ilość obserwatorów.
  • Aktywność, publikuj zdjęcia co 2-3 dni. Miej kontakt ze swoimi stałymi oraz nowymi gośćmi na swoim profilu.

Szczerze i z całego serca odradzamy pójścia na skróty, jeżeli chodzi o sposoby promowania i popularność. Z bardzo prostego powodu, jakiego? Kupując lajki bądź followersów, narażasz swoje konto na zablokowanie. Takie konto z miejsca traci zasięg. Bywa, tak że w najgorszym wypadku zasięg zostaje całkowicie zablokowany. Algorytm Instagrama od razu wykryje Twoje konto i zrobi to, co wymieniliśmy wyżej. Lepiej się spiąć i działać w taki sposób, aby followersów i lajków przybywało w uczciwy sposób. Do dzieła Kochani, wiemy, że potraficie!