Firma i biznes

Promocja firmy w social media

Promocja firmy w social media – czy warto?

Coraz więcej firm, które dotychczas nie istniały w internecie zaczyna się digitalizować. Obecność firmy w sieci jest dzisiaj niezwykle ważna z uwagi na liczne ograniczenia w prowadzeniu biznesu stacjonarnie. Zazwyczaj firmy na początku zakładają fanpage na facebooku oraz zlecają stworzenie własnej strony internetowej. Niestety ale klienci sami nas nie znajdą, od razu po stworzeniu strony czy fanpage’a. Ważne będzie promowanie firmy poprzez social media lub płatne reklamy. Wciąż zyskujące popularność Instagram czy Facebooku dają nam możliwość dotarcia do wybranych kręgów ludzi o spersonalizowanych zainteresowaniach.

 

Gdzie promować swoją firmę?

Istnieje kilka możliwości aby promować swoją firmę w internecie. Wśród wielu specjalistów te najbardziej polecane to Google Ads, pozycjonowanie stron czy też promocja firmy w social media. Oczywiście te wszystkie metody można ze sobą połączyć i stosować wzajemnie. Które rozwiązanie stosować najlepiej? To zależy od wielu czynników tj. budżetu, branży czy klienta docelowego…

 

Promocja swojej strony poprzez Google Ads polega na tym, że nasza strona docelowa będzie wyświetlana na wybranych przez nas frazach nad wynikami organicznymi w przeglądarce Google, która jest obecnie najpopularniejszą przeglądarką internetową na świecie. W przypadku Google Ads rozliczamy się za każdorazowe kliknięcie w odnośnik do naszej strony. Koszt kliknięcia dla każdej wpisanej frazy, którą zadeklarujemy może być inny. W przypadku bardzo konkurencyjnych fraz typu „Tanie ubezpieczenie OC” koszt kliknięcia może być ogromny. Mowa tutaj o kwotach typu 7-12 zł za pojedyncze kliknięcie. Przy założeniu jednak, że będziemy dobierać bardziej niszowe frazy reklamowe to koszt nie będzie przekraczał 1 zł za kliknięcie.

Promocja firmy poprzez pozycjonowanie firmowej strony może być bardziej opłacalne niż reklama. Koszt pozycjonowania w przypadku lokalnych, małych firm zaczyna się w agencjach już od 300 zł za miesiąc. Budżet na pozycjonowanie jest dość indywidualną kwestią ponieważ od niego zależą przyszłe efekty. No właśnie, jeśli chodzi o efekty to w przypadku pozycjonowania musimy być cierpliwi. Pozycjonowanie składa się na kilka odrębnych kroków, które pozycjoner musi wykonać ręcznie i jest to czasochłonne. Po wykonaniu pracy przez pozycjonera także sam Google najpierw o dokonanych zmianach musi się dowiedzieć, a potem je zweryfikować swoimi algorytmami. Pierwsze widoczne efekty zazwyczaj ukazują się po około 3 do 4 miesiącach.

Sprawdź też:  Social media marketing – wszystko co musisz wiedzieć

W przypadku promowania firmy w social media jest dosyć podobnie jak w przypadku reklamy Google Ads. Zazwyczaj większość mediów rozlicza się także w oparciu o kliknięcie w zewnętrzny odnośnik do promowanej witryny. Oczywiście istnieją wyjątki takie jak rozliczanie się w oparciu o wyświetlenie reklamy, wyświetlenia filmy i tym podobne. Najpopularniejsze social media to dzisiaj Facebook, Instagram oraz TikTok. Większość reklamodawców wybiera tą samą kolejność tworzenia reklam. Na Facebooku tworzenie reklam jest dzisiaj bardzo zaawansowane i możemy określić jakie dokładnie osoby nas interesują. Określenie wieku, lokalizacji, zainteresowań czy też używanego urządzenia daje nam możliwość dokładnego sprecyzowania reklamy. Tak jak w przypadku Google Ads, im bardziej temat wąski i budżety w nim większe – tym więcej zapłacimy za kliknięcia.

Promocja firmy na Instagramie

Instagram jako miejsce promocji firmy jest wybierane jako drugie, zaraz po Facebooku. Do naszej dyspozycji są następujące formy reklamy:

  1. Reklama wyświetlana między InstaStories
  2. Reklama w formie zdjęć, między postami użytkowników
  3. Reklama w formie wideo, między postami użytkowników
  4. Reklamy karuzelowe tj. takie zawierające kilka zdjęć i/lub filmów
  5. Reklamy jako zdjęcia lub filmy w sekcji „Eksploruj”

Najpopularniejszymi formami reklamowania są reklamy pomiędzy InstaStories oraz w formie postów sponsorowanych między postami innych użytkowników. Do każdego typu reklamy możemy dodać wybraną akcję jaką oczekujemy od odbiorcy reklamy. Może to być odnośnik do strony www, wyświetlenie filmu oraz rejestracja w formularzu. Tak jak w przypadku Facebooka, który ma w swoim portfelu Instagrama, jesteśmy w stanie dokładnie targetować naszą reklamę.

Nasza reklama na Instagramie może także skupiać się na promowaniu samego profilu firmowego Instagram. Promocja firmowego profilu w ten sposób jest rzadko stosowana, z powodu dość dużych kosztów takiej reklamy. Duża liczba początkujących firm decyduje się na starcie na zakup obserwujących ponieważ niemal błyskawicznie zyskują wybraną liczbę obserwujących i stają się bardziej wiarygodni. Przeczytaj więcej o kupowaniu obserwujących

Sprawdź też:  Jak skutecznie zarządzać czasem? Poznaj sprawdzone metody

Wady i zalety Instagrama

Tak jak w przypadku każdej reklamy płatnej zaletą jest, że docieramy do określonych przez nas odbiorców. Możemy natychmiastowo zaistnieć w świadomości przyszłych klientów. Instagram jest świetnym miejscem do budowania własnej marki. Zdobywanie aktywnej i lojalnej publiki daje nam darmowy ruch dla naszej działalności o ile będziemy systematycznie się udzielać.

Co do wad to oczywiście proces budowania zaplecza swoich fanów nie należy do lekkich i potrzebujemy cierpliwości oraz czasu. Możemy oczywiście zlecić prowadzenie Instagrama przez agencję ale to będą dodatkowe koszty. Tak samo w przypadku reklamowania się na Instagramie musimy założyć sobie dość pokaźny budżet reklamowy.

Promocja firmy z użyciem Fanpage’a

Początkowo Fanpage zostały stworzone jako alternatywa własnej strony internetowej. Rzeczywiście w samym koncepcie miało to sens bo w nasze ręce trafiało gotowe narzędzie a do tego nasi potencjalni klienci byli na wyciągnięcie ręki. Wystarczyło udostępnić swój fanpage na kilku grupach i wśród znajomych aby ruszyć swoją działalność. Osoby, które polubiły naszą stronę na Facebooku mogły widzieć dodawane przez nas zdjęcia czy posty. Niestety, ale szybko swoją największą zaletę Fanpage’a, Facebook postanowił zniszczyć. Zaczęło się od ograniczenia widoczności postów ze stron wśród osób, które ją polubiły. Na dzień dzisiejszy posty z fanpage’a w zasadzie wcale nie osiągają ruchu organicznego. Aby nasze posty ujrzały światło dzienne i pokazały się nawet naszym fanom jesteśmy zmuszeni je promować. Promowanie postów na Facebooku oczywiście jest płatne. Wiele firm dalej tworzy oraz rozwija istniejące już fanpage, ale już nie są one traktowane jako alternatywa dla strony WWW.

Wady i zalety Fanpage’a

Banalnie proste i dostępne na wyciągnięcie ręki narzędzia w postaci stron fanowskich oraz grup zachęciły wiele osób do ich tworzenia i rozwijania. Wiele aktywnie rozwijanych fanpage oraz grup zyskiwało dużo organicznego zasięgu co było dużą zaletą aby narzędzi od Facebooka używać.

Sprawdź też:  Narzędzia, które ułatwiają prowadzenie własnej firmy

Jednak szybko niebieski portal przypomniał sobie, że jest komercyjnym projektem i skoro firmy mają budżety na rozwijanie swoich social mediów to i sięgną głębiej do kieszeni. Budżety reklamowe na Facebooku są dzisiaj wręcz niezbędne jeśli chcemy na tym portalu promować swoją działalność co jest sporą wadą dla początkujących.