Firma i biznes

Co to jest OutSourcing

Co to jest outsourcing?

Prężnie rozwijająca się firma, coraz większe zyski, a co za tym idzie coraz więcej ciężkiej pracy. Obecnie wiele podmiotów gospodarczych korzysta z rozwiązania, które powszechnie nazywane jest outsourcingiem. Co to jest?

Słowo outsourcing pochodzi z języka angielskiego i składa się z dwóch różnych wyrazów – „out” czyli poza oraz „source” co znaczy źródło. Mimo, że dosłowne przetłumaczenie tego wyrazu, na pierwszy rzut oka może wydawać się bezsensowne, to wcale takie nie jest. Outsourcing oznacza wydzielanie oraz zlecanie podmiotom zewnętrznym (na przykład innym firmom) zadań, które do tej pory wykonywali pracownicy danego przedsiębiorstwa.

Takie zlecanie nie oznacza jednak, że pracownicy są leniwi. Wręcz przeciwnie. Outsourcing oznacza, że dana firma doskonale wie jak prawidłowo zarządzać swoim czasem i jak, niekiedy za niewielkie pieniądze, pozwolić zrobić coś komuś lepiej.

Dane zadanie może być zlecone zupełnie obcemu przedsiębiorstwu, a jej wiarygodność – wykonanie zadania oraz jego opłacenia – powinna być zawarta za pomocą umowy, kontraktu czy porozumienia.

Rodzaje outsourcingu

  1. Outsourcing kontraktowy – zwany również zewnętrznym, firma całkowicie rezygnuje z wykonywania danych działań i zleca ich wykonanie zewnętrznemu podmiotowi. Obie te firmy połączone są kontaktem, porozumieniem lub umową.
  2. Outsourcing kapitałowy – zwanym także wewnętrznym, działalność wydziela z własnego przedsiębiorstwa, tworząc w ten sposób kapitałowo powiązano spółkę-córkę. Dzięki temu dziany dział pracy nie zniknie z obszaru przedsiębiorstwa, a zostanie przeniesiony do nowo stworzonego podmiotu, który podlega jednej spółce.
  3. Outsourcing pełny – w tym przypadku przedsiębiorstwo oddelegowuje zadanie innej firmie w całości, co oznacza, że żaden z naszych pracowników nie musi wykonywać tego samego.
  4. Outsourcing selektywny – tutaj zlecamy podmiotowi zewnętrznemu pojedyncze, selektywne zadania. Na przykład mimo posiadania pracownika na stanowisku sprzątającym, po hucznej imprezie biznesowej, zatrudniamy firmę sprzątającą, aby zyskać na czasie.
Sprawdź też:  Gdzie szukać zleceń jako copywriter?

Dlaczego outsourcing jest wart uwagi?

Outsourcing ma swoich sprzymierzeńców, jak i wrogów. Zdecydowanie nie jest to dobre rozwiązanie dla osób, które wolą zrobić wszystko same od A do Z. Mimo, że obecnie na rynku jest wielu specjalistów różnych kategorii to nadal są osoby, które preferują same dopilnować całej pracy. I oczywiście nie jest to nic złego. Ogrom satysfakcji jaki towarzyszy wykonanemu zadaniu lub duma ze swoich pracowników to bardzo ważny zewnętrzny czynnik pobudzający do dalszego działania. Jednak w obecnym, zwariowanym świecie, gdzie często brakuje nam chwili wytchnienia, warto jest zastanowić się nad takim rozwiązaniem. W końcu musi być powód, dlaczego jest to tak popularne.

Outsourcing pozwala przedsiębiorcom na skoncentrowaniu swojej pracy na zasadniczych celach, a co za tym idzie każdy z pracowników może w 100% skupić się na powierzonej mu roli w firmie. Co więcej, zlecanie zadań innym sprawia, że zwiększa się wydajność i pomysłowość.

Niech nie zniechęca nas to, że za daną usługę trzeba będzie zapłacić. Niejedna firma skorzystała na tym i pomnożyła swój majątek.

Zalety i wady outsourcingu

Delegowanie zadań innym staje się coraz bardziej popularne. Najczęściej z takiej opcji korzystają najwięksi gracze rynkowi. Wiedzą oni jak zainwestować, aby nie tylko się zwróciło, ale również, żeby zarobić.

Do najważniejszych zalet oddelegowywania zadań należą:

  • Możliwość skoncentrowania się na najważniejszych zadań,
  • Analiza zadania oraz zaczerpnięcie inspiracji od specjalisty,
  • Podział ryzyka, ponieważ to wykonujący zadanie za nie odpowiada,
  • Zaznajomienie się z ceną usługi.

Outsourcing, jak wszystko, ma również wady. Zaliczamy do nich:

  • Ryzyko wycieku poufnych informacji firmy,
  • Nieuzyskanie pożądanych efektów,
  • Spór z wykonawcą,

Przykłady outsourcingu

Oddelegowywanie zleceń zewnętrznym podmiotom najczęściej dotyczy takich działów jak prawo, księgowość, logistyka, sprzątanie czy reklama. Ale tak naprawdę podmiotem outsourcingu może być wszystko, a dokładniej obowiązki, które były już wcześniej wykonywane firmie, przez jej wewnętrznych pracowników. Jakie są konkretne przykłady outsourcingu?

  • Konserwacja pojazdów służbowych,
  • Doradztwo biznesowe,
  • Przeprowadzanie rekrutacji przez firmy HR-owe,
  • Utrzymywanie czystości w biurach pracowników.