Firma i biznes

Social media marketing

Co to jest social media marketing?

Media społecznościowe są bardzo cennym źródłem informacji. To właśnie dzięki nim jesteśmy w stanie „poznać” kogoś już przed pierwszym spotkaniem. To tam większość osób dzieli się swoim życiem – zaczynając od podróży po zaręczyny. Jeśli Ty również jesteś taką osobą, jesteś jak otwarta książka. Nie bez powodu mówi się, że bez mediów, nie istniejesz.

Jeszcze kilka lat temu, takie słowa tyczyły się tylko osób prywatnych. W obecnych czasach dotyka to także przedsiębiorców. Za pomocą profili na portalach społecznościowych, większe grono odbiorców jest w stanie dowiedzieć się o Twojej działalności. Idą za tym oczywiście większe, nie tylko obroty, ale również zarobki.

Social media marketing to nic innego jak działania marketingowe, które mają na celu generowanie ruchu na stronie, właśnie za pomocą portali społecznościowych. Najczęściej wykorzystuje się Facebooka, Instagrama czy YouTube. Aktywne prowadzenie takich profili to darmowa reklama, której naprawdę warto poświęcić czas.

Czym są portale społecznościowe w social media marketingu?

Za portale społecznościowe uważa się strony www jak i aplikacje, na urządzenia mobilne, które umożliwiają nam tworzenie i wymianę treści. Możemy to robić z dowolnymi, innymi użytkownikami tej samej aplikacji. Co najważniejsze, wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym i bez żadnych przeszkód, a potrzebne jest nam urządzenie mobilne, które ma dostęp do Internetu.

Aby móc posiadać takie konto, zazwyczaj należy ukończyć 13 lat. Niestety, ale w żaden sposób nie trzeba udowadniać swojego wieku, przez co z łatwością możemy znaleźć profile osób młodszych. Firmom zależy na członkach pełnoletnich, ponieważ to właśnie oni są potencjalnymi klientami.

Jakie media społecznościowe są najczęściej wykorzystywane?

Najpopularniejszą platformą w Polsce jest YouTube. Polacy lubią oglądać video czy vlogi, dlatego oprócz wcześniej wymienionego portalu, coraz bardziej na popularności zyskuje Tik Tok. Jest to łatwy sposób na promowanie swojej firmy, w krótkich, rzeczowych filmikach.

Sprawdź też:  Jak zwiększyć konwersje w sklepie internetowym?

Polscy przedsiębiorcy nie zapominają także o Facebooku, na którym mamy możliwość prowadzenia fanpage i odpisywania swoim klientom. Dodatkowo możemy podłączyć do tego firmowe konto na Instagramie i udostępniać treści tu i tu jednocześnie.

Wielu z nas zapomina o portalach streamingowych, gdzie możemy dodawać podcasty, które będą opisywać naszą markę, usługi czy produkty przez nas oferowane.

Na czym polega social media marketing?

Jak już wiemy, głównym założeniem social media marketingu jest wygenerowanie ruchu na stronie. Aby go osiągnąć musimy przygotować strategię marketingu wirusowego. Na czym on polega? Jest to odłam marketingu szeptanego, który polega na utworzeniu sytuacji, gdzie potencjalni klienci, sami będą dzielić się informacjami o firmie. W ten sposób budujemy świadomość marki, która sama się pozycjonuje.

Pamiętaj, że oprócz strategii, potrzebne jest zaangażowanie. Odpisywanie klientom, bycie z nimi w stałej interakcji to kluczowy czynnik. Tą prostą metodą pokazujemy, że zależy nam na naszych odbiorcach.

Ważny jest dobry wybór media, w którym chcemy się reklamować. Warto by nasz profil był przejrzysty i czytelny, ponieważ zachęca to do kupna. Rozważ czy Twoja działalność będzie koncentrować się wyłącznie na darmowej reklamie, czy też skorzystasz z opcji płatnych.

Płatny social media marketing – czy warto?

Zanim podejmiemy decyzję, musimy zastanowić się czy warto w to inwestować. Jak zrobić to krok po kroku? Przede wszystkim przemyśl jaki budżet możesz na to przeznaczyć o ile w ogóle jakiś możesz. Kolejny etap to postawienie sobie oczekiwań w związku z reklamą – na przykład większy ruch na sklepie. Ostatnimi dwoma czynnikami są świadomość i etap rozwoju Twojej działalności.

Największą zaletą płatnego social media marketing jest prowadzenie pomiaru zwrotu z inwestycji. W momencie, kiedy zapłacimy za wersje premium danego media społecznościowego, dostaniemy szereg dodatków, które umożliwią nam monitorowanie naszych klientów i zbadać efektywność działań.

Sprawdź też:  Jak przygotować skuteczną strategię content marketingu?

Plusy I minusy social media marketing

Plusy Minusy
·      Bezpośredni i stały kontakt z klientem,

·      Możliwość uzyskania wielu informacji (opcja premium),

·      Pozyskiwanie nowych, potencjalnych klientów,

·      Szybkie rozprzestrzenianie się informacji, na przykład o nowym produkcie,

·      Możliwość darmowej lub płatnej reklamy,

·      Budowanie relacji z użytkownikami,

·      Budowanie zaufanej marki,

·      Jeśli zajmujemy się tym sami, może okazać się to dla nas zbyt czasochłonne i będziemy potrzebować zatrudnić nowego pracownika,

·      Brak kontroli nad tym co dzieje się w Internecie,

·      Negatywne opinie od naszych klientów lub konkurencji

Jak widać, zalet jest zdecydowanie więcej. To powinno każdego z Was przekonać do tego, że social media marketing ma ogromny potencjał.

Jak zaplanować marketing w social media? – 3 porady

  1. Publikuj systematycznie, nie raz na jakiś czas, kiedy Ci się przypomni. Jako właściciel swojej firmy, najbardziej powinno Ci zależeć na tym, jak inni odbiorcą Cię w sieci. Dzięki dobrze przemyślanym postom, gdzie zawrzesz wszystko co najważniejsze plus dodasz do tego ładne, przyciągające zdjęcie – jesteś w domu.
  2. Twoi odbiorcy muszą być na pierwszym miejscu, ponieważ to właśnie oni są Twoimi potencjalnymi klientami. Zadbaj o kontakt z nimi, a co najważniejsze publikuj dla nich posty.
  3. Dbaj o wygląd swojego profilu w social mediach.