Marketing szeptany – co to takiego?
Słyszeliście kiedykolwiek o marketingu szeptanym? Może spotkaliście się z tego typu rzeczą? Pojęcie jest znane wielu przedsiębiorcom od dłuższego czasu. Co to, takiego marketing szeptany? Na, czym on polega? Czy przynosi on korzyści, czy raczej to tylko kolejne zbędne pojęcie? Na te pytania i na wiele innych poznacie odpowiedzi, zaglądając do nas. Na początek zaczniemy może trochę jak w szkole? Jak? Krótko przedstawimy Wam definicję marketingu szeptanego, z czasem przejdziemy do konkretów.
Na czym polega marketing szeptany?
Marketing szeptany, czyli tak zwany buzz marketing, whisper marketing to nic innego, jak jedna z wielu form marketingu. Jak sama nazwa wskazuje marketing szeptany, polega na szeptaniu. O czym? Nie, nie o tym, jakiego koloru sąsiadka ma sukienkę, czy kupiła sobie takie same buty. To tak z żartem. W marketingu szeptanym szepczemy o danej marce. Ważne jest przy tym, aby zachowywać się naturalnie. To nie mają być wielkie przemówienia na ogromnej sali konferencyjnej, broń Boże. To jest pewien sposób reklamy i ma on być niewymuszony. Dyskusja na temat danej marki, produktu ma być wywołana w sposób naturalny, poprzez zachęcenie ludzi do dyskusji. Działania, jakie są stosowane przy marketingu szeptanym, nie mają w pewnym sensie nic wspólnego z działaniami marketingowymi. Opinia i rekomendacje to są główne siły marketingu szeptanego. Prosty przykład. Chcecie kupić telefon? Z pewnością, zanim dokonacie zakupu, zajrzycie w opinie o danym produkcie, które pozostawili po sobie Ci, co produkt już nabyli.
Rodzaje marketingu szeptanego
-
BRANDBLOGGING
Jest to nic innego jak zrobienie szumu na blogsferze na temat danego produktu. Ten zabieg ma zwiększyć zainteresowanie produktem wśród osób, które z czasem staną się potencjalnymi klientami. Pisanie tekstów na blogu o danym produkcie. Tutaj w grę wchodzi współpraca z influencerami, bądź blogerami. Opisują, promują Twoją markę, a w zamian za to ich zasięgi wpłyną na zainteresowanie Twoją marką, produktem.
-
COMMUNITY MARKETING
Są to dyskusje, rozmowy na różnego rodzaju forach, grupach wszelkiego rodzaju w mediach społecznościowych.
-
CASUAL MARKETING
Ten rodzaj marketingu szeptanego ma na celu, wzbudzić zaufanie wśród osób, znajdujących się na różnego typu grupach społecznościowych. Casual marketing to forma wsparcia danego produktu bądź usługi. Jest to trudniejszy do zrealizowania rodzaj marketingu szeptanego. Trudniejszy, nie znaczy niemożliwy do zrealizowania. Nie ma rzeczy niemożliwych, wszystko jest możliwe.
-
EVANGELIST MARKETING
Przyznacie nam rację, że nazwa dość oryginalna i zaskakująca. Jest to jedna z najsilniejszych form marketingu szeptanego. To nie ma najmniejszego powiązania z Kościołem, chociaż tak, konsumentów nazywa się ewangelistami. Dlaczego? Ze względu na akceptację, motyw uwielbienia z ich strony w kierunku produktu, usługi o, której jest mowa. Tworzy się konkretna grupa odbiorców, która uwielbia daną rzecz. Dzięki temu tworzą się dyskusje na różnego rodzaju forach, grupach.
-
MARKETING WIRUSOWY
Jest to nic innego, jak tworzenie różnego rodzaju rzeczy totalnie niekojarzących się z reklamą. Co to takiego? To tworzenie wszelkiego rodzaju memów, gifów, które z dzisiejszą technologią jesteśmy w stanie stworzyć sami. Tego typu treści mają na celu wzbudzić pozytywne emocje wśród odbiorców. To się sprzedaje!
-
TRENDSETTING
Wplecione słowo trend w nazwie, nie zostało użyte bez powodu. Słowo to w większości kojarzone jest z modą, czymś rozwojowym i tak jest, również w tej sytuacji. Trendsetting to nic innego, jak stworzenie określonego kierunku, określonej mody na dany produkt, usługę. Pepsi, Coca-Cola, to firmy, które w tej sytuacji mogą być idealnym przykładem trendsettingu. Nie chcemy nikogo straszyć, nie o to nam chodzi. Jest to, również jedna z trudniejszych części, rodzaju marketingu szeptanego. Wszystko jest, jednak możliwe z odpowiednim budżetem oraz zasięgami, siłą i chęcią!
W prosty i zrozumiały sposób przedstawiliśmy Wam wszystkie rodzaje marketingu szeptanego. Jak widzicie, trochę tego jest. Nie bójcie się, nie zrobimy Wam z tego testu wiedzy, jest to tylko i wyłącznie dla Was. Po rodzajach oraz przedmiotach potrzebnych do ich realizacji można wywnioskować, że spora część jest uzależniona, chociażby od wcześniej wspomnianych zasięgów. Masz spory zasięg, masz klientów, a dzięki temu masz zapewnione bogactwo oraz pozytywne opinie o swojej marce.
Czy szeptanki jeszcze działają?
My tutaj się rozpisujemy o marketingu szeptanym, o jego rodzajach, a właśnie przyszło nam do głowy kolejne pytania. I to jeszcze, jak ważne? Jakie? Czy marketing szeptany jeszcze działa? Czy już odszedł w zapomnienie? Wyobraźcie sobie, że marketing szeptany cały czas działa i nic nie zapowiada tego, żeby zniknął. Ma się on całkiem dobrze. To cały czas ma swoje miejsce w sieci, to cały czas istnieje. Tak, naprawdę bez marketingu szeptanego nie byłoby części, mniejszych firm, produktów, usług oraz innych rzeczy, działalności. Marketing szeptany to jeden z prostszych sposobów na zapewnienie sobie dobrego słowa o swojej marce, grona odbiorców oraz sporego odzewu. Musimy pamiętać, że posługując się marketingiem szeptanym, musimy robić to w sposób etyczny. Tak jak możemy szybko zyskać, dzięki temu popularność, możemy równie szybko ją stracić. W Polsce marketing szeptany nie jest zabroniony, jednak warto zwrócić uwagę na to w, jaki sposób go prowadzimy. Niektórzy są nawet zdania, że powinno rozpocząć się walkę z marketingiem szeptanym. Dlaczego? Dla nich marketing szeptany jest czymś niezgodnym z prawem. Chcą toczyć walkę dla dobra klientów, czytelników oraz innych osób, które są narażone na mowę nienawiści w sieci. A Wy, co sądzicie na ten temat?
Co zrobić aby marketing szeptany był skuteczny?
Prowadząc w odpowiedni sposób buzz marketing, jesteś w stanie osiągnąć sukces szybciej, niż Ci się wydaje. Kluczem do sukcesu jest właśnie kwestia prowadzenia marketingu szeptanego. Jak to robić? Jak działać skutecznie, tak by odnieść zamierzone cele? Prosta odpowiedź. Trzymaj się zasad! Są one łatwe do zapamiętania. Zobacz sam.
Kroczek po kroczku, małymi kroczkami, jak kto woli, możesz osiągnąć to, co chcesz. Co w takim razie robić? Żeby marketing szeptany się rozwinął, musisz pamiętać o tym, by dostarczyć do sieci odpowiednie informacje na temat Twojej firmy, marki, produktu bądź usług. Odpowiednie dostarczenie informacji to pierwsza rzecz. Z dostarczonych informacji na temat swojej firmy rodzi się kolejna istotna rzecz. Jest to dyskusja. Grono osób dyskutuje na temat Twoich produktów, usług. W tych osobach właśnie budzi się zainteresowanie. Co za tym idzie? Coraz częstsze odwiedziny na stronie, co zaowocuje koniec końców sprzedażą produktów, usług. Kolejnym kluczem do sukcesu jest analizowanie dodawanych postów oraz ciężka praca. Chcesz zyskać rozgłos?! Nie ograniczaj się tylko do jednej strony, grupy, kanału! Jeżeli dopilnujesz tych rzeczy, marketing szeptany z czasem będzie działał samoistnie. Jak to możliwe? Prosty przykład: Zadowoleni Klienci, którzy kupili u Ciebie, będą polecać Twoje produkty, usługi swoim znajomym. Znajomi przekazują informację dalej i tak to działa. W szczególności zadbaj o swoich pierwszych Klientów, bo to oni rozniosą w świat informacje na temat Twoich produktów, na Twój temat oraz Twoich usług. Do dzieła, nie masz nic do stracenia!
Marketing szeptany, komu go najlepiej zlecić? Freelancer? Agencja?
Chcesz, aby marketing szeptany był wykonany, jak najlepiej? Marketing szeptany możesz zlecić każdemu i to dosłownie. Odradzamy, jednak tego typu rzeczy. Osoby niedoświadczone, osoby wzięte na tzw. hura mogą totalnie zepsuć Twoją reklamę, działanie. Musisz pamiętać, że marketing szeptany nie może stać się spamem. Jeśli tak się stanie, to licz się ze spadkiem zasięgów, mniejszą ilością klientów oraz negatywnymi opiniami ze strony odbiorców. Żeby marketing szeptany był wykonany prawidłowo, zleć to zadanie odpowiedniej firmie, zajmującej się tego typu rzeczami. Odpowiednie narzędzia, doświadczony zespół może zdziałać cuda. Żeby mieć pewność, co do skuteczności oraz doświadczenia firmy, przed podpisaniem umowy, poproś o wcześniejsze ich projekty, realizacje. Mając już 100% pewność możesz zacząć owocną współpracę. Jeżeli myślisz o innym rozwiązaniu na zlecenie marketingu szeptanego, postaw na freelancerów. Tylko tak, jak wspomnieliśmy wyżej, często posty takich osób są fatalnej jakości i nie wpłyną one korzystnie na Twoją markę. Możesz skorzystać z aktualnie dość popularnej formy, jaką jest brandle. Są to serwisy odpowiadające za tworzenie zgrupowania usługodawców i wykonawców. Na tego typu serwisach wszelkie działania wykonawców są weryfikowane, więc nie ma możliwości na błędy.
Ile kosztuje marketing szeptany? Jak go rozliczać?
Ceny są w tej kwestii zróżnicowane, przez co ciężko jest określić konkretną stawkę. Może to być 2 złote, 5 złotych za post. Zazwyczaj tego typu stawki wychodzą ze strony agencji, firmy bądź freelancerów. Zazwyczaj, jeśli chodzi o freelancerów, to proponują oni mniejsze stawki. Ich celem jest dodawanie, jak największej ilości wpisów związanych z reklamą. Te często usuwane są przez moderatorów ze względu na wygląd i treść. Oczywiście, są posty, które jakimś cudem przejdą weryfikację, ale uwierzcie nam, to wygląda naprawdę źle. Przez takie zachowanie i działanie Ty i Twoja marka traci dobre opinie, klientów, dosłownie wszystko. Agencje, działają już za kilkadziesiąt złotych za post. Ich posty są stworzone z myślą o tym, by zadbać o dobre imię Twojej marki. Tworzone są, również według odpowiednich zasad, z ogromną dbałością. Posty te wyglądają naturalnie, są przyjemne dla oka i nie zasypują nas na stronie od góry do dołu. Warto przemyśleć sobie wszystkie możliwości. Warto czasami zapłacić więcej pieniędzy, chociaż w przypadku marketingu szeptanego to i tak są groszowe sprawy, niż zlecić działanie byle komu za grosze, szkodząc sobie przy tym.
Podsumowanie
Jak widzicie marketing szeptany to poniekąd twardy orzech do zgryzienia. To, jednak nie powinno Was zniechęcać do działania. Mając odpowiedni budżet, zasięgi oraz chęci, jesteście w stanie zdziałać cuda i, naprawdę fajnie rozwinąć skrzydła. Zapomnieliśmy o najważniejszym, potrzeba chęci i siły. Nie mając tych cech, nawet ogromny budżet i zasięgi nie pomogą Wam w osiągnięciu celu. Powodzenia!