Reklama na Facebooku darmowa i płatna. Jak promować się na FB?
Facebook to zdecydowanie największy portal społecznościowy w sieci. Miliardy użytkowników z różnych grup docelowych i lokalizacji sprawiają, że na FB możemy zareklamować swoją markę i pozyskiwać wielu nowych klientów. Wiele osób poszukuje też informacji na temat reklamy na Facebooku, chcąc wykorzystać ten kanał social mediowy.
W tym tekście przedstawiamy wszystkie warte uwagi sposoby promowania się na Facebooku — zarówno te darmowe, jak i płatne. Podpowiadamy również, który z kilku wariantów wybrać, jaką strategię warto wdrożyć, aby maksymalnie zwiększyć swoją widoczność i odnieść wiele korzyści z promocji.
Tworzenie profilu
Pierwszą i podstawową formą reklamowania się na Facebooku jest stworzenie jakościowego profilu. Może to być fanpage lub strona na FB. Tworząc swój profil, możemy oferować jego polubienie naszym obecnym klientom, którzy będą mieli co polecać na swoim znajomym. Możemy również pozyskiwać nowych klientów z wyszukiwarki i ruchu organicznego, jeśli będzie on ciekawy, zoptymalizowany i często aktualizowany.
Mając profil, powinniśmy być aktywnymi na samym portalu społecznościowym – przyciągać i zaciekawiać potencjalnych klientów np. z grup tematycznych. Posiadanie takiego profilu daje duże możliwości. Jeśli stworzymy go w odpowiedni sposób, możemy budować większy zasięg, gromadzić osoby zainteresowane daną tematyką wokół nas, zwiększać sprzedaż i kreować wizerunek lidera branżowego. Jak zatem budować taki profil? Z pewnością musi być on kompletny oraz bezbłędny.
Tylko w pełni uzupełnione profile z ciekawą treścią bez błędów budzą zaufanie i przyciągają. Warto zatem uzupełnić wszystkie możliwe rubryki i formularze dając maksimum informacji. Kolejnym krokiem jest publikowanie ciekawego contentu oraz aktualne dodawanie wpisów. Trzecim elementem jest czytelne i jasne przedstawienie oferty np. w sklepie czy w postaci przypiętych postów. Powinniśmy również jak najdokładniej przedstawić produkty i usługi, które oferujemy, co pomoże w podjęciu decyzji zakupowych klientów.
Publikowanie contentu
Drugim sposobem na zaistnienie na Facebooku oraz reklamowanie swojej marki jest publikowanie contentu. Obecnie odbiorcy stawiają wysokie wymagania w tej kwestii i chętnie poszukują treści tematycznych przed podjęciem decyzji zakupowej. Warto więc dostarczać takich treści potencjalnym klientom oraz przy okazji budować tym samym swój pozytywny wizerunek. Publikowanie dużej ilości contentu pozwoli również znaleźć nas potencjalnym klientom na Facebooku przy okazji wyszukiwania informacji czy innych produktów.
Pierwszy typem contentu, który możemy publikować na profilu globalnie, stronie czy na grupach jest post tekstowy. Warto dodawać dłuższe posty mające kilka tysięcy znaków. Powinny być one jakościowe oraz na ciekawe i ponadczasowe tematy. Posty takie będą chętnie czytane. Warto, aby zawierały konkretne informacje i dawały korzyść czytelnikom. Mogą być to np. poradniki, tutoriale czy case study na aktualne i popularne tematy. Oprócz formy pisanej możemy publikować też zdjęcia, infografiki czy zdjęcia interaktywne. Pierwsze dwie opcje o ile będą jakościowe i ciekawe przyciągną wielu odbiorców.
Zdjęcia interaktywne to zdjęcia 360 stopni, po których da się rozglądać, przeciągając kursorem — tak jak na wirtualnych spacerach. Niewiele osób wykorzystuje możliwości dodawania takich zdjęć, a są one niezwykle efektowne. Dodaje się je tak samo jak te zwykłe, ale posiadają one ikonę 360 i umożliwiają przedstawienie danego miejsca jako stop-klatkę z wirtualnego spaceru.
Na Facebooku możemy publikować też e-booki czy materiały do pobrania takie jak audiobooki, formatki, dokumenty pdf itp. Kanał ten możemy wykorzystywać do publikowania swoich vlogów lub nagrań wideo o danej tematyce. Dodając content, zawsze należy pamiętać o odpowiednim jego otagowaniu. Oznacza to, że w tekście lub wiadomości powinny znajdować się dane słowa kluczowe, pod którymi chcemy być widoczni i wyszukiwani. Warto również dodawać hashtagi, które pomogą znajdować naszą wiadomość np. w wyszukiwarce.
Marketing szeptany na grupach i ogłoszenia
Jednym z najlepszych sposobów na darmowe promowanie się na Facebooku jest marketing szeptany. Jest to dodawanie w różnych częściach serwisu wpisów, postów czy ogłoszeń o naszej marce i produktach. Wpisy tego typu bardzo często docierają do setek czy nawet tysięcy osób. Mnożąc liczbę przez wiele wpisów dziennie, otrzymamy bardzo duże zasięgi. Gdzie i jak zatem możemy dodać ogłoszenia czy posty?
Same posty oraz wiadomości muszą być tworzone w sposób jakościowy. Brak błędów ortograficznych czy logiczny charakter wypowiedzi to podstawa. Wpisy te nie mogą być też nachalne, a powinny mieć neutralny wydźwięk połączony z chęcią pomocy i opowiedzenia o ciekawym rozwiązaniu. Warto, aby były one merytoryczne, odpowiednio sformatowane czy zawierały zdjęcia i inne multimedia. Podniesie to renomę wpisu i pomoże w jego pozycjonowaniu.
Pierwszym miejscem, gdzie możemy dodawać wpisy reklamowe, są grupy tematyczne. Na Facebooku znajdziemy ich niezliczoną ilość. Na grupach znajdują się osoby jedynie zainteresowaną daną tematyką. Jeśli więc produkujemy gry planszowe, warto dodawać posty na grupach związanych z fanami takich gier. Możemy robić to regularnie, pamiętając aby nie było to częściej niż raz na tydzień lub dwa tygodnie. Kolejnym sposobem dodawania wpisów polecających naszą markę jest umieszczenie odpowiednich komentarzy. W tym celu warto używać wyszukiwarki i wyszukiwać posty tematyczne czy odnajdywać je na grupach. Gdy w poście istnieje informacja związana z naszą branżą, warto polecić markę właśnie w komentarzu, np. odpowiadając na pytanie, czy sugerując odpowiedź.
Z pewnością nie możemy spamować wpisami czy dodawać je w dużych ilościach w krótkim czasie. Narazi to nas na weryfikację konta, blokadę częściową czy nawet usunięcie konta. Dodanie kilku — kilkunastu postów oraz kilkudziesięciu komentarzy dziennie w zupełności wystarczy. Każdy wpis musi być unikalny i nie może być przygotowaną wcześniej formatką. Jest to wymóg zarówno ze strony użytkowników oraz automatów do wychwytywania botów na Facebooku.
Networking, zapraszanie znajomych i social selling
Facebook jest idealnym miejscem do wdrażania takich strategii marketingowych jak networking czy social selling. Jest to w skrócie nic innego jak nawiązywanie nowych kontaktów, budowanie siatki znajomych, utrzymywanie znajomości oraz sprzedaż osobom już znajomym. Sprzedaż taka jest odwrotnością spamowania i reklamy agresywnej wychodzącej do potencjalnych odbiorców, która nakierowane jest na ilość.
Zdobywając nowych znajomych z branży, możemy sprzedawać nasze produkty zarówno w modelu 2b2 jak i b2c. W tym celu dobrym pomysłem jest zapraszanie do znajomych osób, których de facto nie znamy, ale znajdują się w grupach tematycznych lub są osobami, które mogą dać nam profity w przyszłości. Na Facebooku powinniśmy wybierać jednak jedynie osoby naprawdę rokujące współpracą i nie spamować masowo profil innych użytkowników. Wysyłanie i pozyskiwanie po maksymalnie kilku znajomych dziennie z pewnością wystarczy i nie narazi nas na blokadę.
Regularne budowanie siatki znajomych z danej branży sprawia, że z czasem zaczniemy z nimi rozmawiać i współpracować. Wiele osób, zamiast zwracać się z propozycją współpracy lub kupować usługi i produkty od nieznajomych marek będzie wolała w pierwszej kolejności sprawdzić znajomych pod tym kątem. Regularnie wysyłając posty czy publikując treści i ogłoszenia, będziemy znani w dużej grupie znajomych oraz przyniesie nam to spore zyski.
Kampania reklamowa Facebook Ads
Oprócz darmowych sposobów promowania się i reklamowania na Facebooku istnieją też te płatne. Będzie to kampania reklamowa uruchamiana w managerze reklam FB Ads. Polega ona na wyświetlaniu reklam w różnych częściach serwisu w różnej formie użytkownikom Facebooka.
Manager reklam wbudowany jest w każde konto użytkownika i można przejść do niego z górnego menu. Możemy obsługiwać go zarówno samodzielnie, jak i zlecać stworzenie reklamy agencjom marketingowym. Sam proces polega na przejściu 3 kroków, w których określamy cel reklamy, konfigurujemy ustawienia dotyczące budżetu, harmonogramu, grupy docelowej czy umiejscawia reklam oraz tworzymy sam materiał promocyjny. Reklamy możemy wyświetlać w formie postów, banerów graficzny, artykułów ekspresowych czy reklam w marketplace lub messengerze. To tylko kilka z wielu możliwości.
Promując się w FB Ads, możemy też opublikować reklamę na Instagramie. Pierwszym typem rozliczenia się jest płatność za wyświetlenie reklamy. Koszt jest różny, gdyż opłata bazuje na aukcjach wyświetleń. W zależności od popytu na reklamę czy typu reklamy wyświetlenie może kosztować od kilku groszy nawet od kilku złotych. Możemy jednak określić maksymalne ceny wyświetlenia i wiele więcej innych opcji związanych z budżetem. Drugim typem rozliczenia jest koszt za kliknięcie w link umieszczony w reklamie i przejście na naszą stronę internetową. Płatna promocja na FB jest łatwa i zapewnia nam natychmiastowy dostęp do dużej grupy osób. Posiadając pewien budżet, możemy w ten sposób reklamować się szybko i skutecznie.
Remarketing na Facebooku
Bardzo ciekawym sposobem reklamy na FB jest remarketing. Jest to wyświetlanie reklam osobom, które odwiedziły już naszą stronę internetową lub stronę na Facebooku. Cały proces polega na zainstalowaniu na stronie www pixela Facebooka. Jest to krótki kod html zbierający informacje o osobach, które odwiedziły naszą witrynę. Następnie, gdy dana osoba będzie znajdowała się na Facebooku, zostanie jej wyświetlona reklama naszej firmy.
To korzystne rozwiązanie, gdyż promujemy się jedynie wśród osób, które odwiedziły już kiedyś naszą witrynę i weszły z nią w interakcje. Dzięki temu płacimy za promocję w grupie osób interesujących się daną branżą i które mają poważne zamiary zakupowe. Remarketing wbrew pozorom nie jest trudny do przeprowadzenia.
Kod możemy pobrać z systemu Facebook Ads i wkleić go na naszej stornie www samodzielnie. Jeśli witrynę obsługuje specjalista, możemy przekazać mu kod, który zaimplementuje bez większego problemu.