Social Media

Influencer marketing co to jest

Influencer marketing czyli promowanie swojej marki poprzez znane osoby

Influencer marketing regularnie zyskuje na popularności wraz ze wzrostem popularności celebrytów czy gwiazd, które coraz intensywnie uczestniczą w różnych dziedzinach życia — nie tylko tych, w których są liderami. Wiele znanych osób o różnej rozpoznawalności decyduje się promować marki czy pomagać reklamodawcom w zamian za wynagrodzenie, a rynek influencer marketingu jest coraz bardziej uporządkowany i oferuje wiele osobom, które chcą skorzystać z takiej promocji. Czym zatem jest influencer marketing? Jakie plusy daje i jak wygląda promowanie się przez polecanie osoby znanej? Odpowiedzi poniżej.

 

czym jest influencer marketing

Czym jest influencer marketing marking?

Influencer marketing to rodzaj promowania się poprzez osoby znane, rozpoznawalne — liderów branżowych. Opiera się on na poleceniu naszej marki przez osobę znaną i rozpoznawaną. Polecenie takie ma skutkować zwiększeniem zainteresowania się fanów danej osoby naszą marką, a w efekcie zwiększeniem sprzedaży. Polecenie takie jest odpłatne — a warunki między influencerem a reklamodawcą są ustalane indywidualnie. Obecnie na rynku polskim influencer marketing rozwija się coraz szybciej.

W każdej branży i na każdej platformie obecni są influencerzy, czyli osoby chcące promować w zamian za wynagrodzenie marki i firmy. Influencer marketing przywędrował do nas z Zachodu, gdzie od dawna wykorzystuje się zasięg osób znanych to promowania produktów i marek. Najbardziej znanymi influencerami są celebryci, którzy nierzadko inkasują za polecenie danego produktu czy jego używanie niebotyczne sumy dochodzące nawet do miliona dolarów. Choć w Polsce daleko jeszcze do takiego poziomu promocji przez influencer marketing, nawet w cenie kilkunastu — kilkudziesięciu złotych możemy skorzystać z tego samego mechanizmu i skutecznie zwiększać rozpoznawalność naszej marki czy produktu.

Promocja influencer marketingu może być prowadzona na różne sposoby. Z pewnością może być to otwarte polecenie czy reklama marki, jak i też otwarty test danego produktu, ale już bez zaznaczenia, że jest to promocja. Niektórzy influencerzy decydują się też ogólnie używać produktów danej marki bez jakiejkolwiek wzmianki, iż otrzymują za to wynagrodzenie, sprawiając wrażenie naturalnego używania np. danego samochodu, torebki czy telefonu.

Sprawdź też:  Zmiana czcionki na Instagramie. Jak ją zmienić?

Kilka słów o samej reklamie u Influencerów

Wiele osób zastanawiając się nad skorzystaniem z influencer marketingu zastanawia się jak może wyglądać taka promocja oraz gdzie może być przeprowadzana. Promować możemy się na blogach influencerów i stronach internetowych prowadzonych jako poczytne serwisy tematyczne przez wpisy i artykuły sponsorowane. Miejscem promocji mogą być też kanały na YT, Instagram czy Facebook i Twitter, czyli media społecznościowe. W zależności od rodzaju porozumienia możemy samodzielnie przygotować materiały promocyjne i przekazać je do promowania lub pozostawić to zadanie influencerom.

Koszt reklamy influencer marketingu zależy od kilku czynników. Najważniejszym jest ilość fanów danego influencera. Im jest ona większa tym wyższa cena promocji. Kolejnym czynnikiem jest wybór platformy, na której chcemy się promować. Im większa trudność stworzenia materiału promocyjnego, tym wyższa cena reklamy. Dużo droższe będzie zamówienie filmiku i testu naszego produktu przez lidera branżowego, którego stworzenie przez niego potrwa np. kilka dni niż zamówienie opublikowania jednego zdjęcia na Instagramie przez influencera z analogiczną liczbą fanów. Trzecim elementem wpływającym na cenę jest indywidualna oferta danego influencera. Nawet osoby działające w ramach jednej platformy i mające podobną ilość fanów mogą oferować mniej lub bardziej atrakcyjne stawki.

 

Ile kosztuje influencer marketing

Dlaczego warto korzystać z Influencer Marketingu?

Pierwszym plusem zastosowania influencer marketingu jest łatwe dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców. Reklamę poprzez influencer marketing możemy zatem targetować, co wpływa na ogólną skuteczność promocji i efektywne wydawanie budżetu reklamowego. Promując się w grupie osób zainteresowanych daną tematyką i korzystając z naturalnego targowania, mamy dużo większe szanse na pozyskanie klientów aniżeli przy reklamie w grupie przypadkowych osób. Wydajemy też tylko środki na reklamę wśród osób, które z dużym prawdopodobieństwem skorzystają naszej oferty, nie marnując środków na reklamowanie np. szminki wśród mężczyzn.

Sprawdź też:  Czy warto mieć profil na LinkedIn? Jak to działa i co nam daje?

Drugim dużym plusem jest skuteczność polecenia naszego produktu lub marki przez osobę znaną i rozpoznawalną. Osoby takie są lubiane i są liderami w danej dziedzinie. Oznacza to, że fani danego influencera z chęcią również skorzystają z tych samych produktów, z których korzysta ich idol. Polecenie jest ogólnie bardzo skutecznym sposobem na zdobywanie klientów, a jeśli wychodzi jeszcze ono od osoby popularnej, ma dużo większą siłę przebicia.

Sama forma promocji w taki sposób jest też bardzo pozytywnie odbierana. Najczęściej influencerzy tworzą takie materiały promocyjne i promocje, które na podstawie ich doświadczeń nie są nachalne czy są chętnie oglądane. To wszystko przekłada się na kreowanie pozytywnego wizerunku naszej firmy oraz brak ryzyka, że reklama zostanie uznana za spam – jak ma to miejsce np. przy wysyłaniu e-maili reklamowych czy wyskakujących banerów graficznych na stronach, które ciężko zamknąć.

 

Jak znaleźć influencera

Gdzie i jak rozpocząć promocję przez influence marketing?

Aby rozpocząć promowanie się przez influencer marketing mamy ogólnie dwie możliwości. Pierwszą i najwygodniejszą z nich jest zlecenie tego typu promocji agencji marketingowej. Znajdzie ona za nas influencerów, uzgodni warunki na podstawie wytycznych, które przekażemy agencji i będzie nadzorowała działania. Rozwiązanie takie jest wygodne i często również opłacalne jak samodzielne wyszukiwanie influencerów. Dzieje się tak ze względu na liczne dojścia i siłę negocjacyjną stawek z influencerami, co z kolei pokrywa często prowizję agencji.

Jeśli posiadamy mały budżet reklamowy, możemy samodzielnie wyszukiwać influencerów np. na portalach łączących influencerów i reklamodawców. Zamieszczają oni tam swoje oferty wraz z kategorią, ilością fanów, rodzajem platformy i ceną lub odpowiadają na nasze oferty współpracy. Możemy też samodzielnie proponować wynagrodzenie za promowanie osobom rozpoznawalnym w sieci, które sami znamy np. z branży, u których chcielibyśmy się promować.