Jak budować social proof poprzez media społecznościowe?
Obecnie zakupy online, zwłaszcza te odzieżowe stały się zdecydowanie popularniejsze od zakupów w sklepach stacjonarnych. Pozwala nam to zaoszczędzić wiele czasu, a nawet i pieniędzy. Robiąc zakupy przez Internet omijamy wiele minusów z jakimi musimy się zmierzyć w trakcie normalnych zakupów: kolejki w przymierzalni, długie stanie przy kasie, nie miłe ekspedientki, zabrudzone ubrania makijażem, mała liczba rozmiarów na sklepie, wędrowanie po sklepie przeszukując wieszaki czy stanowiska pełne ubrań. Czy nie lepiej robić to w cieplutkim domku, bez stresu? Zakupy online możemy zrobić w dowolnym miejscu i czasie, spokojnie przeglądając ofertę danego sklepu. Podana jest dostępność w magazynie, pełna rozmiarówka, a także szczegółowe wymiary każdego rozmiaru co ułatwi nam wybór odpowiedniego modelu. Jesteśmy także w stanie poszukać konkretnej rzeczy korzystając w wielu filtrów, dzięki którym pokaże nam ubrania o konkretnym kroju, kolorze czy rozmiarze. Dotyczy to zresztą różnego rodzaju produktów, nie tylko ubrań.
Jeżeli decydujemy się na zakup czegoś czego do tej pory nie mieliśmy bądź ze sklepu lub danego sprzedawcy który jest nam całkowicie nieznany, często robimy research na różnych portalach, aby poznać opinie innych użytkowników czy ekspertów. Liczymy się ze zdaniem innych, toteż gdy zauważamy dużą liczbę pozytywnych komentarzy o jakimś produkcie skutecznie skłania nas to do zakupu tej rzeczy. Znacznie nam to pomaga w podjęciu decyzji o kupnie danego produktu.
Social proof – co to takiego?
Wiadomym jest, że w trakcie zakupów na żywo możemy ten produkt dotknąć, powąchać czy dokładnie mu się przyjrzeć. Robiąc zakupy online musimy ograniczyć się do opinii innych.
Jest to tzw. “social proof” co w tłumaczeniu na język polski znaczy społeczny dowód słuszności. Opinie dotyczące produktu wydawane są przez ekspertów, celebrytów, naszych bliskich czy obcych nam użytkowników. Niewątpliwie wzbudza to nasze zaufanie i przekonuje do kupna.
Jak działa social proof czyli społeczny dowód słuszności?
Zazwyczaj mamy zaufanie do konkretnej grupy osób. Na pierwszym miejscu jest oczywiście nasza rodzina i przyjaciele, gdyż to właśnie z ich zdaniem liczymy się najbardziej. Gdy w reklamie pojawia się popularny celebryta również patrzymy na daną rzecz bardziej przychylnym wzrokiem. Wierzymy w to, że osoby znane nam z social mediów lub telewizji mówią prawdę. Nie reklamowaliby przecież czegoś, co absolutnie się nie sprawdza. To samo tyczy się reklam, w których występują eksperci czy lekarze. Ufamy im, ponieważ wypowiadają się na temat, który jest im doskonale znany. Nie mamy, więc wątpliwości co do ich wiarygodności.
Poziom zaufania jakim darzymy innych, nieznanych nam użytkowników wywodzi się przede wszystkim ze statystyk, czyli głównie z liczb. Gdy szukając opinii o danym produkcie, natrafimy głównie na same pozytywne komentarze nie mamy podstaw, aby sądzić, że przedmiot ten może być wadliwy lub nie warty zakupu. Większość ludzi jest nim zachwycona, więc my pewnie też będziemy.
Wykorzystanie social proof w swojej strategii marketingowej może znacznie napędzić sprzedaż danej usługi czy produktu. Używamy wobec potencjalnych klientów siły perswazji, wywieramy na nich wpływ poprzez liczby i rekomendacje.
Social proof jako sposób na zwiększenie sprzedaży: Przykłady
Social proof jest skuteczną metodą zwiększenia sprzedaży. Z jego pomocą możemy zachęcić klientów do działania. W jaki sposób to zrobić? Poniżej podpowiadamy jak umiejętnie wykorzystać dowód społecznej słuszności do własnych celów marketingowych, aby zyskać zaufanie potencjalnych klientów i podkręcić sprzedaż.
Wykorzystanie social proof w swojej strategii marketingowej może znacznie napędzić sprzedaż danej usługi czy produktu. Używamy wobec potencjalnych klientów siły perswazji, wywieramy na nich wpływ poprzez liczby i rekomendacje.
- Chwalenie się liczbą klientów
Wiadomym jest, że najbardziej przemawiają do nas liczby. Przeglądając na szybko jakiś tekst liczby czy pojedyncze cyfry przykuwają naszą uwagę bardziej od liter. Warto to, więc dodać promując swoją markę. Na wielu stronach internetowych czy też w reklamach pojawiają się informacje co do liczby aktualnych i przede wszystkim ZADOWOLONYCH klientów. Statystyki zdecydowane dodają nam wiarygodności. Odwiedzający stronę po zobaczeniu ile osób korzysta już z danej usługi lub kupiło daną rzecz, samoistnie również zainteresują się kupnem.
- Wspominanie o nas w innych mediach i serwisach
Jeżeli zostaliśmy zauważeni czy docenieni przez jakiś magazyn, felieton lub zostaliśmy uwzględnieni w zestawieniu prezentowanym na blogach, w gazetach czy artykułach warto jest się tym pochwalić zarówno obecnym klientom, jak i tym nowym. Takie wzmianki doskonale świadczą o tym, że jesteśmy dobrzy w tym, co robimy przez co bez obaw można się do nas zgłosić. Takie wzmianki również wzbudzają zaufanie i są zdecydowanie na naszą korzyść.
Można to zastosować na stronie internetowej, jak również na banerach reklamowych czy w treści wysyłanych do klientów mailach.
- Potwierdzone opinie klientów
Co trafia lepiej do potencjalnych klientów niż opinie osób, które już znają i korzystają z usług lub produktów naszej firmy? Chyba każdy przed zakupem jakiegoś konkretnego przedmiotu, wyborem hotelu, a nawet lekarza zerknął do świata online, aby sprawdzić co sądzą inni, jakie są ich odczucia i ich zdanie na dany temat. Dzięki temu wiemy czy, aby na pewno warto jest zainwestować w to nasze pieniądze. Z tego powodu zachęcamy naszych klientów, aby podzielili się swoimi wrażeniami o nas w Internecie:na naszej stronie internetowej, w social mediach czy dedykowanych temu portalach. Widząc zamieszczane opinie odbiorca ma pewność, że ktoś przed nim poznał już naszą markę i jest z niej zadowolony lub też nie, czy może znalazł się w podobnej sytuacji.
- Eksponowanie otrzymanych nagród zwiększa naszą wiarygodność
W momencie, w którym zostaniemy szczególnie docenieni i otrzymamy nagrodę za naszą działalność czy za dużą liczbę zadowolonych klientów, opłaca się wspomnieć o tym na naszej stronie internetowej oraz w social mediach. Jest to dość skuteczny przykład social proof, który niewątpliwie warto wykorzystać. Wszelkie nagrody branżowe, a w szczególności te rozpoznawalne, zwykle cieszą się sporą wiarygodnością. Dlatego gdy tylko uda nam się dostąpić takiego zaszczytu dajmy o tym znać społeczności. W końcu takiego rodzaju nagrody nie są przyznawane za nic. Świadczy to o dobrze wykonywanej pracy, a co za tym idzie pomoże nam to przyciągnąć klientów.
Budowanie social proof w mediach społecznościowych
Media społecznościowe to wręcz idealne miejsce na budowanie social proof, ponieważ to tam dzieje się najwięcej. Nie ma co się oszukiwać – zdecydowaną większość czasu poświęcamy poszukiwaniom na Facebooku czy Instagramie niż na stronach internetowych. Media społecznościowe zapewniają nam o wiele większe zasięgi i dają większą możliwość na zostanie zauważonym. Rozpoczynając budowę social proof poprzez media społecznościowe trzeba w pierwszej kolejności zadbać o nasze profile. Jeżeli jeszcze nie mamy firmowego konta na Facebooku czy Instagramie najwyższy czas to zmienić! Dobrze jest pokazać innym, że “istniejemy”. Posiadając już profil dobrze jest rozszerzyć go o dobrą oprawę graficzną, o to, aby zwracał on swoją uwagę nie tylko treścią, ale również wyglądem.
Odwiedzający nasz profil po zobaczeniu i przeczytaniu informacji o naszej firmie dobrze, aby zobaczyli również co sądzą o nas inni. W tej sytuacji zachęcajmy i namawiajmy naszych obecnych już klientów do dzielenia się swoimi opiniami lub do wstawiania zdjęć z naszym produktem i małą wzmianką o nas. Zapewni nam to dotarcie do szerszego grona odbiorców oraz do zwiększenia zainteresowania naszymi produktami czy wykonywaną usługą. Widząc, że inni z chęcią wypowiadają się na nasz temat, chwalą nas i co ważniejsze polecają nas innym wzbudzamy zaufanie naszych potencjalnych klientów. Pamiętajmy, że po uzyskanym zaufaniu jest bardzo duża szansa na pozyskanie nowych klientów, a co za tym idzie szansa na większy zysk.
Social proof w codziennym życiu – czyli to co nam umyka
Skupmy się teraz na przykładach społecznego dowodu słuszności w życiu codziennym.
W reklamach telewizyjnych czy na opakowaniach różnych produktów często spotykamy się ze wzmiankami lub zdjęciami otrzymanych nagród czy certyfikatów. W obecnych czasach mamy większą świadomość tego, co kupujemy, zwracamy większą uwagę na skład – dotyczy to produktów spożywczych, chemii domowej, kosmetyków, jak również wszelkich urządzeń. Często zdarza nam się zwrócić uwagę podczas zakupów na certyfikaty jakości. Ufamy im i postrzegamy je jako tzw. “pewnik”. Taki certyfikat jest dla nas gwarancją, że dany produkt został wykonany z bezpiecznych i niezagrażających środowisku składników bez względu na to jakiego rodzaju produkt to jest. Dzięki takiemu certyfikatowi wiemy, że produkt jest bezpieczny dla naszego zdrowia i życia.
Innym przykładem social proof, który niewątpliwie działa na odbiorców jest pokazywanie aktualnej liczby klientów, którzy już zdążyli skorzystać z naszych usług lub zakupili nasz produkt. Powyżej zdążyliśmy wspomnieć już, że liczby przykuwają naszą uwagę zdecydowanie bardziej, niż litery, dlatego też są bardziej przekonujące. Z tego względu też wielu producentów w swoich reklamach wykorzystuje statystyki, aby przyciągnąć nowych klientów.
Jeżeli kilka tysięcy osób ma już dany produkt wierzymy, że musi on być naprawdę dobry i jest wart zakupu. W sklepach internetowych lub stronach typu Booking.com czy Tri vago możemy spotkać się także z sytuacją gdzie w trakcie oglądania danego produktu czy hotelu otrzymujemy informacje ile osób ogląda ten produkt w tym samym czasie co my, lub jaki czas temu został on zakupiony lub w przypadku noclegów – kiedy ostatnio ktoś zarezerwował pokój. Ten sprytny zabieg podświadomie zmusza nas do szybkiego podjęcia decyzji. Nie chcemy przecież, aby ktoś sprzątnął nam okazję sprzed nosa prawda?
Social proof w pigułce
Nadszedł czas na podsumowania. Social proof, czyli społeczny dowód słuszności to bez wątpienia sprawna taktyka marketingowa, która umożliwia producentom i właścicielom firm zwiększyć grono odbiorców, przyciągnąć nowych klientów a tym samym zwiększyć swoje dochody i zyskać większą popularność. Nie zapominajmy o tym, że social proof to także swego rodzaju manipulacja ludzkimi zachowaniami i procesem podejmowania przez nich decyzji. Social proof wpływa na to, jak postrzegamy daną markę i ich produkty czy usługi ostatecznie również i na zakup.
Po szczegółowym zapoznaniu się z pojęciem social proof i tym w jaki sposób działa on w świecie realnym i online możemy zacząć używać go w swojej strategii marketingowej.