Firma i biznes

model canvas

Czym jest Model Canvas?

Nowy biznes wiążę się z napisaniem wnikliwego biznes planu, który dla większości z nas bywa przerażający i zniechęcający do dalszego działania. Jeśli więc wpadłeś na genialny pomysł, ale kompletnie nie wiesz, jak zabrać się za napisanie takiego planu, nie martw się, ponieważ istnieje na to łatwiejszy sposób. Wystarczy Ci kartka A4, trochę czasu i chwila zastanowienia.

Business Model Canvas to szablon, który ma postać prostej i czytelnej tabeli, a na dodatek mieści się on na kartce A4. Ma on za zadanie przeanalizowanie zasad organizacji konkretnej firmy. Co ważne, szablon można dostosować pod każde przedsiębiorstwo bez względu na branżę czy wielkość.

Został on wymyślony przez Alexandra Osterwalder’a, współtwórcę książki „Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera”. Jest on szwajcarskim przedsiębiorcą, który przeanalizował działalność wielu firm i sektorów. Jego zdaniem model biznesowy składa się z 9 podstawowych obszarów wpisujących się w proces zarabiania pieniędzy. Dotyczą one 4 głównych dziedzin każdej firmy – klientów, ofert, finansów oraz infrastruktury.

Jak działa Model Canvas?

Jak już wspomnieliśmy Business Model Canvas dzieli się na 9 elementów, są to:

1. Kluczowi partnerzy – czyli z kim musisz współpracować, żeby Twoje przedsiębiorstwo działało?
2. Kluczowe czynności – co musimy zrobić, żeby dostarczyć klientowi produkt lub usługę? Jakiej aktywności wymagają kanały dystrybucji?
3. Kluczowe zasoby – czego potrzeba do dostarczenia klientom usługi i/lub produktów? Czego użyć, aby dotrzeć do klientów?
4. Propozycja wartości – jakie problemy rozwiąże twój produkt/usługa? Za jakie cechy klient chce płacić? Do jakich cech klienci przykuwają uwagę?
5. Relacje z klientami – jakie formy kontaktu będą dostępne i jakich oczekują moi klienci? Czy relacja w sposób zautomatyzowany jest możliwa?
6. Kanały dystrybucji – pytanie takie same jak w punkcie piątym
7. Segmentacja klientów – kto jest moim klientem? Jaką mam grupę docelową? Kto zapłaci za moją usługę lub produkt?
8. Struktura kosztów – Jakie koszty generuje produkcja? Jakie są wydatki związane z utrzymaniem dobrej relacji z klientem, kanałów dystrybucji i relacji z partnerami?
9. Źródło przychodów – ile i na czym zarabiam? Ile i za co zapłaci klient? Kanały dystrybucji – które/który z nich generuje największe koszty?

Sprawdź też:  Ile kosztuje założenie bloga?

Wypełnienie tych pól, w odpowiedniej kolejności (od prawej do lewej), ma pomóc nam skupić uwagę na kwestiach kluczowych, które biorą udział w sukcesie naszego biznesu. Wielu osobom może wydawać się to zbyt banalne, jednak warto zwrócić uwagę na to, że są tu zaakcentowane każde elementy, które często są bagatelizowane lub całkowicie nie brane pod uwagę podczas pisania biznes planu.

Model Canvas krok po korku

Jeśli masz gotową kartkę i długopis, zacznij od rozrysowania tabeli, w której zapiszesz najważniejsze informacje. Jeśli uważasz, że potrzebujesz więcej miejsca to przygotuj większą kartkę. Możesz to zrobić także w wersji elektronicznej, która będzie bardziej czytelna, a dodatkowo możesz ją komuś szybko wysłać.

Krok pierwszy – partnerzy. Każda firma musi współpracować z jakąś siecią partnerów. Są to między innymi dostawcy, kontrahenci, podwykonawcy oraz firmy zewnętrzne, które pomagają w prosperowaniu Twojemu biznesowi. Wskazanie ich oraz och funkcji, uzmysłowi Ci z czego możesz skorzystać.

Krok drugi – czynności. Określ wszystkie, nawet te najmniejsze, czynności, które musisz poczynić, aby nawiązać więź z klientem, wygenerować przychody i ostatecznie dostarczyć mu wartość.

Krok trzeci – zasoby. Zasoby to wartości materialne oraz niematerialne. Potrzebujemy ich do dostarczenia klientom odpowiedniej wartości. W zależności od rodzaju branży mogą to być ludzie, maszyny czy materiały produkcyjne.

Krok czwarty – wartości. Wartości to usługi lub produkty, które dla naszego klienta mają znaczenie. W tym kroku musisz rozróżnić co oferujesz Ty, a co Twoja konkurencja.

Krok piąty – relacje z klientami. Zastanów się, jaki środek kontaktu będzie najwygodniejszy dla Twoich klientów. To w końcu oni będą zadawać ważne dla nich pytania. Nie bierz tu pod uwagę tego co Ty preferujesz. Może to być kontakt bezpośredni lub częściowo zautomatyzowany.

Sprawdź też:  Co to jest marketing szeptany - Rodzaje, koszta, działanie, efektywność

Krok szósty – kanały. Są to nie tylko kontakty z Twoimi klientami, ale również sama dystrybucja produktu oraz dostarczenie niezbędnych informacji o nim.

Krok siódmy – segmentacja. Żeby trafić do klientów musisz określić swoją grupę docelową. Wskaż tutaj ich wiek, płeć, zainteresowania, status społeczny i potrzeby. Dzięki temu masz pewność, że to co oferujesz trafi do odpowiedniej niszy osób. Pamiętaj, że to dzięki nim zarabiasz.

Krok ósmy – analiza kosztów. Firma nie tylko zarabia, ale też generuje koszty związane na przykład z produkcją czy wysyłką. Wskaż wszystkie wydatki, nawet te, które tyczą się utrzymania kontaktu z klientem.

Krok dziewiąty – zyski. W tym punkcie należy wziąć pod uwagę każdą możliwość na zarabianie pieniędzy. Zastanów się nad tym za co i w jaki sposób Twoi klienci będą chcieli płacić. Jest to najlepszy sposób na zadecydowanie o tym czy Twój produkt/usługa to sprzedaż jednorazowa czy wielokrotna.

Model Canvas – podsumowanie

Jak sam widzisz, Business Model Canvas jest o wiele prostszą metodą niż typowy biznes plan. Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże Wam w lepszym zrozumieniu tego tematu i napisaniu popranego, własnego planu na swój produkt lub usługę.